Στις 9 Αυγούστου 1978 σαν Σήμερα ένα από τα Υπερσύγχρονα Boeing 747-200 της Ολυμπιακής Αεροπορίας με την Πτήση ΟΑ411 θα Πετούσε από την Αθήνα με Προορισμό τη Νέα Υόρκη.
Στις 14.00 το γιγάντιο αεροσκάφος μπήκε στον αεροδιάδρομο έτοιμο για την απογείωση. Το αεροσκάφος είχε 376 επιβάτες και 18 μέλη του πληρώματος. Στις δεξαμενές του είχε 160 τόνους καύσιμα για το μακρύ ταξίδι.
Κυβερνήτης ήταν ο cpt Σήφης Μιγάδης. Είχε 32 χρόνια πτητικής εμπειρίας. Συγκυβερνήτης ήταν ο cpt Κ. Φικάρδος, στενός φίλος του Μιγάδη και έμπειρος πιλότος.
Αμέσως μόλις ο βαρύς γίγαντας άφησε το έδαφος ακούστηκε μια έκρηξη από δεξιά. Ο κινητήρας Νο3 εξερράγη λόγω υπερθέρμανσης των αγωγών ψύξης του στροβίλου, ενώ οι υπόλοιποι 3 από τους συνολικά 4 έχασαν την ισχύ τους. Ήταν πολύ αργά να σταματήσει ο Κυβερνήτης Μιγάδης την απογείωση έτσι έδωσε εντολή στον Φικάρδο να μαζέψει τις ρόδες για να συνεχίσει.
Ο πιλότος έδινε μάχη να ανυψωθεί μερικά μέτρα το πληγωμένο αεροπλάνο που με ελάχιστο ύψος κατάφερε να περάσει το πρώτο εμπόδιο, τον λόφο «Πανί» στον Άλιμο. Πετούσαν με ταχύτητα 158 μιλίων ανά ώρα με ελάχιστη ταχύτητα ασφαλείας τα 180 μίλια ανά ώρα. Ήταν ήδη κάτω από το όριο απώλειας στήριξης. Η πορεία που κρατούσε ο Κυβερνήτης ήταν μόνο ευθεία και οριζόντια. Η παραμικρή στροφή θα είχε σαν αποτέλεσμα την πτώση του Τζάμπο 747, γιατί θα έχανε πολύτιμη ταχύτητα.
Ο cpt Μιγάδης επέλεξε να το κρατήσει σταθερό σε οριζόντια θέση ως γνώστης της Αεροδυναμικής. Δεν επιχείρησε να ανεβάσει το αεροπλάνο ψηλότερα αλλά αντίθετα μόλις βρήκε μια μικρή ευκαιρία το γύρισε στο έδαφος σε μικρή απόσταση ώστε να υπάρχει το φαινόμενο “ground effect” για αύξηση της άνωσης.
Σε συνέντευξη του είπε πως παρέκαμψε πολλούς κανόνες και διαδικασίες που προβλέπονταν, προκειμένου να το κρατήσει στον αέρα βάση των επισήμων manuals. Ξέροντας ότι το αεροπλάνο ήταν ήδη καταδικασμένο αποφάσισε να κινηθεί στο Όρος Αιγάλεω, για να πέσει σε ακατοίκητη περιοχή. Στο πιλοτήριο επικρατούσε σιγή.
Ο Ιπτάμενος Μηχανικός βελτίωνε την κατάσταση των τριών κινητήρων, ενώ οι κυβερνήτης – συγκυβερνήτης ήταν απόλυτα συγκεντρωμένοι και ψύχραιμοι. Οι επιβάτες δεν κατάλαβαν τίποτα και μερικοί πίστευαν ότι η χαμηλή πτήση στην Αθήνα ήταν στο πρόγραμμα. Πολλοί έβγαζαν φωτογραφίες από τα παράθυρα, ενώ περνούσαν πάνω από τις στέγες των κτιρίων.
Το θεόρατο αεροπλάνο έχει φτάσει σε ύψος σχεδόν 157 πόδια (55 μ.) περνώντας πάνω από τις πολυκατοικίες του Αλίμου, του Φαλήρου, της Νέας Σμύρνης και της Καλλιθέας.
Το αεροπλάνο συνέχιζε να πετά στα 55 μέτρα ξύνοντας τις πολυκατοικίες και παρασέρνοντας ακόμα και κεραίες τηλεοράσεων. Αν έπεφτε το αποτέλεσμα θα ήταν μακάβριο καθώς ο τεράστιος όγκος του με τους δεκάδες τόννους καυσίμου θα επέφεραν χιλιάδες νεκρούς στο κέντρο της Αθήνας.
Με τα δευτερόλεπτα που είχε κερδίσει ο cpt Μιγάδης με την συνεχή προσπάθεια του Ι.Μηχανικού η ταχύτητα άρχισε σταδιακά να αυξάνεται και όταν ανέβηκε στα 170 μίλια ανά ώρα ο Κυβερνήτης άρχισε σιγά σιγά να ανεβάζει το αεροπλάνο φτάνοντας σε ύψος 300 πόδια (100μ) και γύρισε ελαφρά προς το Σκαραμαγκά να μπει πάνω από την θάλασσα και να ρίψει τα καύσιμα από τις δεξαμενές του αεροπλάνου πριν να επιχειρήσει αναγκαστική προσγείωση.
Η όλη κρίσιμη διαδικασία κράτησε μόλις 93 δευτερόλεπτα!!! Με λεπτούς χειρισμούς και μικρούς ελιγμούς ο cpt Μιγάδης κατάφερε να το στρίψει και να γυρίσει πίσω στο αεροδρόμιο του Ελληνικού. Κανείς δεν πίστευε στα μάτια του. Η άφιξη του έγινε σε πανηγυρικό κλίμα.
Η Boeing επιβεβαίωσε ότι το αεροπλάνο πετούσε κάτω από αυτά τα όρια και σε κάθε προσομοίωση που έκανε, το αεροπλάνο πάντα έπεφτε. Δεν εξηγείται από μηχανικής και φυσικής άποψης η παραμονή τέτοιου αεροσκάφους στον αέρα, το οποίο πετάει κάτω από τα όρια απώλειας στήριξης.
Η Boeing έχει χαρακτηρίσει επίσημα το αεροσκάφος «lost» και το θεωρεί πεσμένο. Σε συνέντευξη του ο cpt Μιγάδης το 1994 στην εκπομπή του Κώστα Παπαπέτρου «Μια στις χίλιες»:Όσοι ζούμε μετά από αυτό, ζούμε λαθραία.
Μετά την παρολίγον τραγωδία και το ευτυχές τέλος ο Κυβερνήτης Μιγάδης στις 6 το απόγευμα της ίδιας ημέρας πέταξε με το υπόλοιπο πλήρωμα για τη Νέα Υόρκη με άλλο Jumbo της Ολυμπιακής που ετοιμάστηκε εκτάκτως. Η ψυχραιμία του, οι γνώσεις του και η εμπειρία του έσωσε χιλιάδες ανθρώπους.
Αν είχε πέσει, θα ήταν η μεγαλύτερη αεροπορική τραγωδία στα ελληνικά χρονικά. Ωστόσο, ο θρυλικός πιλότος της Ολυμπιακής Αεροπορίας Σήφης Μιγάδης κατάφερε να το προσγειώσει και η πτήση 411 διδάσκεται ακόμα και σήμερα στους εκπαιδευόμενους πιλότους. Το περιστατικό αυτό έχει καταγραφεί ως άθλος της παγκόσμιας αεροναυτιλίας.
Δείτε Καρέ Καρέ το Συμβάν σε Flight Simulator:
Δείτε Καρέ Καρέ και Άλλα Video:
Ο Ιωσήφ Μιγάδης γεννήθηκε στα Χανιά. Ήταν πατέρας δυο παιδιών και είχε πολεμήσει στην Μάχη της Κρήτης. Δείτε την Συνέντευξη που Έδωσε μετά από Χρόνια: